فصل چهارم «زخم کاری» چگونه به پایان می‌رسد؟ + فیلم جعفر یاحقی: استاد باقرزاده نماد پیوند فرهنگ و ادب خراسان بود رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کشور: حمایت از مظلومان غزه و لبنان گامی در مسیر تحقق عدالت الهی است پژوهشگر و نویسنده مطرح کشور: اسناد تاریخی مایملک شخصی هیچ مسئولی نیستند حضور «دنیل کریگ» در فیلم ابرقهرمانی «گروهبان راک» پخش «من محمد حسن را دوست دارم» از شبکه مستند سیما (یکم آذر ۱۴۰۳) + فیلم گفتگو با دکتر رسول جعفریان درباره غفلت از قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در ایران گزارشی از نمایشگاه خوش نویسی «انعکاس» در نگارخانه رضوان مشهد گفتگو با «علی عامل‌هاشمی»، نویسنده، کارگردان و بازیگر مشهدی، به بهانه اجرای تئاتر «دوجان» مروری بر تازه‌ترین اخبار و اتفاقات چهل‌وسومین جشنواره فیلم فجر، فیلم‌ها و چهره‌های برتر یک تن از پنج تن قائمه ادبیات خراسان | از چاپ تازه دیوان غلامرضا قدسی‌ رونمایی شد حضور «رابرت پتینسون» در فیلم جدید کریستوفر نولان فصل جدید «عصر خانواده» با اجرای «محیا اسناوندی» در شبکه دو + زمان پخش صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۱ آذر ۱۴۰۳ فیلم‌های سینمایی آخر هفته تلویزیون (یکم و دوم آذر ۱۴۰۳) + زمان پخش حسام خلیل‌نژاد: دلیل حضورم در «بی‌پایان» اسم «شهید طهرانی‌مقدم» بود نوید محمدزاده «هیوشیما» را روی صحنه می‌برد
سرخط خبرها

گزارشی از چهارمین روز هجدهمین جشنواره فجر مشهد | سکوت سینما

  • کد خبر: ۵۸۲۲۶
  • ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۱
گزارشی از چهارمین روز هجدهمین جشنواره فجر مشهد | سکوت سینما
جشنواره فیلم فجر مشهد در چهارمین روز خود، با اکران فیلم‌های «یدو»، «رمانتیسم عماد و طوبی» و «تی‌تی» و «ستاره‌بازی»، فضایی کم‌رمق و کم تماشاگر را تجربه کرد.
گروه هنرشهرآرانیوز - جشنواره فیلم فجر مشهد در چهارمین روز خود، با اکران فیلم‌های «یدو»، «رمانتیسم عماد و طوبی» و «تی‌تی» و «ستاره‌بازی»، فضایی کم‌رمق و کم تماشاگر را تجربه کرد. سالن‌های سینما به‌ویژه در سیانس ساعت ۱۵ در سینما‌های مجری جشنواره، ظرفیت یک سوم خود را نیز پر نکردند و علاقه‌مندان به صنعت سینما در سکوت و رخوت به تماشای فیلم «یدو»، محصول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و فیلم «ستاره‌بازی» در سیانس اول نشستند.
 
اما در سیانس دوم، فیلم «رمانتیسم عماد و طوبی» اثر کاوه صباغ‌زاده، به دلیل بازی مرحوم علی انصاریان و فیلم «تی‌تی» ساخته آیدا پناهنده و با بازی الناز شاکردوست و هوتن شکیبا و پارسا پیروزفر، مورد توجه بیشتری قرار گرفت و البته رضایت از بازی بازیگران در لابه‌لای صحبت‌ها دیده می‌شد تا فیلم‌نامه و مهارت کارگردان. در ادامه گزارش روز چهارم جشنواره و نظر مردم را در سینما‌های هویزه، آفریقا و اطلس و سیمرغ می‌خوانید.


حرف‌های امروز در فیلم‌های دیروز

 

سکوت سینما

 

در سینماآفریقا، خبرنگاران بیشتر از اینکه درباره فیلم «یدو» ساخته مهدی جعفری، کاری از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، صحبت کنند، به مقایسه فیلم‌های اکران‌شده تا امروز در مشهد پرداختند و نظر کلی بر این بود که فیلم‌های امسال در مقایسه با سال گذشته به شدت ضعیف شده است. برخی می‌گفتند فیلم‌های «شنای پروانه» و «درخت گردو»، که در جشنواره فیلم فجر پارسال اکران شدند حرفی برای گفتن داشتند و مشخص است کرونا تأثیر خودش را در ساخت فیلم‌های امسال گذاشته است. به باور آن‌ها تا اینجای کار، فقط فیلم‌های «بی‌همه چیز» و «شیشلیک» و «ابلق» مقبولیت بیشتری یافته‌اند که البته به این فیلم‌ها نیز انتقاد‌هایی وارد است.

اما نکته دیگری که به آن هم اشاره کردند، پررنگ بودن فیلم‌هایی معطوف به گذشته در میان ۱۶ فیلم سودای سیمرغ است. این‌گونه به نظر می‌رسد که فیلم‌سازان با فیلم‌هایی معطوف به گذشته، می‌خواهند انتقاد‌های جامعه امروز را بازگو کنند. شاهد مثال آن‌ها نیز فیلم‌های «مصلحت» و «منصور» است.


درباره فیلم «ابلق» نرگس آبیار | جشنواره فجر ۳۹
 

دیوانگی‌های «تی‌تی»

در ظاهر با اضافه‌شدن دو سینمای اطلس و گلشن به جمع سینما‌های مجری جشنواره فیلم فجر، مخاطبان جدیدی اضافه شده‌اند که در روز چهارم جشنواره، اولین فیلم خود را تماشا کردند. روز شنبه، سینمااطلس فیلم «تی‌تی» ساخته آیدا پناهنده را اکران کرد که سالن ۵ و ۷ این سینما که ویژه جشنواره است، یک سوم ظرفیت خود را تکمیل کرد. دو خانمی که به همراه فرزندان کوچک خود به تماشای «تی‌تی» نشستند، می‌گویند این اولین فیلم جشنواره بوده که بلیت آن را خریده و از طرفی تمایل داشته‌اند با فرزندان خود آن را تماشا کنند. از نگاه آن‌ها، فیلم پناهنده، بیانگر معضلات اجتماعی و بی‌سوادی است.
 
اما بیشتر تماشاگران «تی‌تی» به بازی خوب الناز شاکردوست و هوتن شکیبا اشاره کردند و حدسشان بر این بود که شاکردوست به عنوان شخصیت اصلی این فیلم و فیلم «ابلق»، یکی از نامزد‌های دریافت بهترین بازیگر زن جشنواره امسال باشد. یکی از مخاطبان هم به ضعف شخصیت‌پردازی «تی‌تی» اشاره می‌کند و نظرش این است که چرا باید زنی که رفتار‌هایی متفاوت از فرهنگ حاکم بر جامعه دارد، دیوانه به نظر برسد و نمی‌تواند شخصیتی خاص و ویژه و مورد قبول عامه مردم داشته باشد.


روز کرختی «هویزه»

 

سکوت سینما

 

سرانجام پس از چند روز پویایی سینماها، روز چهارم پردیس سینمایی هویزه نیز در سکوت و سکون به کار خود پایان داد. فیلم‌های «یدو» و «رمانتیسم عماد و طوبا» در روزی نمایش داده شدند که نه خبری از حضور مسئولان و آمدوشد خبرنگاران و عکاسان بود و نه جمعیت مشتاقِ مردم در روز‌های نخست. پردیس سینمایی هویزه شاید در چهارمین روز از جشنواره فیلم فجر در مشهد، یکی از روز‌های عادی خود در سال‌های پیشین را تجربه می‌کرد.
 
حاضرانِ اندک در سینما آن‌قدر خواب‌رفته به نظر می‌رسیدند که پس از دو بار قطع شدن نمایش فیلم و چند ثانیه خاموشی پرده سینما به دلیل مشکل فنی، نه صدایی به اعتراض و نه همهمه‌ای به دنبال روشنایی دوباره‌اش از آن‌ها برآمد. شنبه، هجدهم بهمن، سیانس نخست، در حالی با فیلم «یدو» ساخته مهدی جعفری آغاز شد که به دلیل جمعیت اندک تماشاچیان، مسئولان سینما تصمیم گرفتند این اثر را فقط در سالن اصلی نمایش دهند. به‌این‌ترتیب، مخاطبان سالن‌های دو و سه نیز در سالن یک به تماشای فیلم نشستند.


«رمانتیسم عماد و طوبی» پس از سوگ «انصاریان»

یادآوری این موضوع که مردم در بحران کرونا به سینما می‌آیند و در شرایط غیرطبیعی فیلم می‌بینند، از درودیوار می‌بارد. همچنین از هر رفتار کارکنان سینما قابل لمس است، به‌ویژه زمانی که یک نفر با سرووضع پوشیده و مخزن بزرگ ضدعفونی‌کننده در لابی و سالن‌ها در رفت‌وآمد است.

این روز‌ها در ساعت مشخص، فیلم اکران نمی‌شود، بلکه بخش کوتاهی که به یادبود درگذشتگان کرونا تهیه‌شده پخش می‌شود. تصاویری از اکبر عالمی (مجری و کارشناس تلویزیون)، چنگیز جلیلوند (دوبلور و هنرپیشه)، حسین پورحسین (خبرنگار مشهدی)، علی انصاریان (فوتبالیست و بازیگر) از مقابل دیدگان مردم می‌گذرد و این پیام که؛ «این روز‌ها فراموشمان نمی‌شود». همه این‌ها در حالی است که مردم از روی پیام‌های حک‌شده در کف؛ «لطفا فاصله اجتماعی را رعایت کنید» گذشته‌اند و به صندلی‌شان در سینما رسیده‌اند.

اما از ویژگی‌های چهارمین روز از جشنواره فیلم فجر در مشهد زنده شدن یاد علی انصاریان، فوتبالیست مشهور بود که به‌تازگی براثر کرونا درگذشت. این یادآوری، با نمایش بازی او در فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا» رقم خورد.


سالن‌های خلوت

 

گزارشی از چهارمین روز هجدهمین جشنواره فجر مشهد | سکوت سینما

 

سینما سیمرغ مشهد نیز روز چهارم را با اکران فیلم «یدو» آغاز کرد، فیلمی با محوریت دفاع مقدس که نتوانست مخاطبان چندانی را با خود همراه کند. شاید بتوان گفت در این سیانس سیمرغ، تعداد تماشاگران به ۱۰ نفر هم نمی‌رسید. اما به نظر می‌رسد همان تعداد اندکی که به سینما آمده‌اند از تماشای فیلم مهدی جعفری راضی بودند. این را از صحبت‌هایشان بعد از پایان فیلم می‌شد فهمید. یکی از مخاطبان از بازی خوب ستاره پسیانی تعریف می‌کند و «یدو» را فیلم آموزنده‌ای می‌خواند.

مخاطب دیگری نیز «یدو» را دارای نگاهی نو به موضوع دفاع مقدس می‌داند. سیانس دوم سینما سیمرغ نیز که به اکران فیلم «رمانتیسم عماد و طوبی» اختصاص داشت همچون سیانس اول بی‌رونق و شاید با اختلاف ۴ یا ۵ تماشاگر بیشتر برگزار شد. درحالی که به گفته یکی از تماشاگران انتظار می‌رفت به دلیل حضور زنده‌یاد علی انصاریان در این فیلم مخاطبان بیشتری به تماشای «رمانتیسم عماد و طوبی» ساخته کاوه صباغ‌زاده بنشینند. در هرحال روز چهارم هجدهمین دوره جشنواره فیلم فجر در سینماسیمرغ مشهد در سکوت و آرامش همچون دیگر سینما‌ها در روز چهارم به پایان رسید.


برنامه امروز

امروز ۲۰ بهمن فیلم‌های «گیجگاه» ساخته عادل تبریزی و «تی‌تی» به کارگردانی آیدا پناهنده در ۵ سینمای مشهد روی پرده می‌روند. سینما آفریقا، هویزه و سیمرغ در سیانس اول «گیجگاه» و در ساعت ۱۸ «تی‌تی» را پخش خواهند کرد. اما سینما ویلاژتوریست و گلشن در سیانس اول «تی‌تی» و در سیانس دوم «گیجگاه» را روی پرده می‌برند. اطلس هم که برنامه‌ای متفاوت دارد فیلم «شیشلیک» ساخته محمدحسین مهدویان را ساعت ۱۵ اکران می‌کند. این فیلم پیش از این در روز جمعه هم روی پرده سینما اطلس رفته بود.

همچنین در سیانس دوم این سینما فیلم «روشن» ساخته روح‌ا... حجازی به نمایش درخواهدآمد. این اولین نمایش «روشن» در سینما‌های مشهد محسوب می‌شود. هر دو فیلمی که امروز در پردیس سینمایی اطلس اکران می‌شوند از حضور رضا عطاران بازیگر مشهدی سینما و تلویزیون بهره گرفته‌اند.
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->